Mitä viestinnässä voi ja kannattaa tehdä eri tavalla tai kokonaan uudella otteella?
Loppuvuodesta energia ohjautuu monessa yrityksessä kohti ensi vuoden suunnitelmia ja tavoitteita. Mitä viestinnässä voi ja kannattaa tehdä eri tavalla tai kokonaan uudella otteella? Kokosin kolme vinkkiä, jotka kannattaa käydä läpi, kun haluaa viestiä vaikuttavammin.
Yritin eräänä marraskuisena keskiviikkona löytää ravintola-alan yrityksen päivitettyjä aukiolotietoja ja ruokalistaa. Yrityksen verkkosivuilta tuli vesiperä. Yrityksen somessa tarjolla oli sykkivää sisältöä, mutta lähinnä viihteellistä virtaa. Asiakkaana olisin halunnut helposti tiedon siitä, onko yrityksen aukioloaikoihin tullut päivityksiä ja onko menu jo päivittynyt satokauden makuiseksi. Tosi usein viestinnän suunnittelussa huomio pyörii organisaation oman navan ympärillä. Pohditaan mitä haluamme saada aikaan ja mitkä ovat tärkeitä viestejämme. Kiteytys ja suunnittelu on kaikessa tekemisessä erittäinkin oleellista mutta liian usein fokus on väärä, sillä luuppi suuntautuu liian usein itseen, kun pitäisi päästä kiinni asiakkaan tarpeisiin.
Mitä asiakkaasi tarvitsee juuri nyt ja miksi? Miten voin viestinnällä ratkaista jonkin asiakastani polttavan ongelman? Mikä on aidosti asiakkaalleni hyödyllistä tietoa ja palvelua? Minkälaisesta viestinnästä on yleisöllemme arvoa? Yleensä vastaukset ovat lähellä ja helppoja, kun malttaa kääntää huomion omasta kulmasta kohti asiakasta ja hänelle oleellisia asioita.
Onko toimitusjohtajanne lempiväri punainen tai kenties pinkki? Ehkä pidät itse maanläheisistä sävyistä ja tunnelmasta? Asiakkaan kannalta edellä mainituilla ei ole oikeastaan mitään väliä. Makuasioista voi toki kiistellä, mutta hyväkin sisältö saa asiakkaasi huomion helpommin, jos se on muotoiltu houkuttelevasti. Enkä nyt tarkoita ”bling blingiä” tai sirkustemppuja.
Oletteko tehneet yhtenäiset valinnat siitä, millä viestien sävyllä lähestytte asiakasta? Onko tyylinne rentoa vai muodollista? Entä toteutuuko valittu sävy kaikissa viesteissänne johdonmukaisesti? Onko sisältönne sujuvasti silmäiltävää? Entä kutsuuko viestinne avaamaan?
Aitous on usein hyvin puhuttelevaa. Kannattaa laittaa oikeat, yrityksessänne työskentelevät ihmiset peliin. Se on kiinnostavaa ja säväyttävää. Sillä ihminen kiinnostaa aina ihmistä.
Ei vain sisältö vaan myös arviointi. Mistä tietää, että viesteissä on onnistuttu? Mittaa, kysy, selvitä - älä oleta. Oma kuplasi voi olla aivan toinen kuin yleisösi. Arvioi mikä on toimivaa ja toista sitä. Oletko selvillä siitä, minkälaisilla laitteilla sisältöjänne kulutetaan? Entä käyttävätkö asiakkaasi ennemmin videosisältöjä vai osuvatko artikkelit?
Tieto on viestinnässäkin valtaa. Kun olet aidosti perillä tarpeista, toimi. Mitattu tieto viestintäsisältöjen kulutustavoista on tosi kallista ja hyödytöntä, jos se ei muuta toimintaa. Varmista siis, että mittaaminen ohjaa sisällöntuotantoa.
Kuulostaako helpolta? Viestintä ei ole loppujen lopuksi mitään rakettitiedettä, vaikka saattaakin tuntua joskus sietämättömän vaikealta. Pysähtymällä asiakkaan ja vastaanottajan tarpeiden äärelle voi saada aidosti enemmän yhteistä hyvää aikaan.
Viestitäänhän teilläkin vaikuttavasti ja niin, että se tuntuu?
Tiedon työntövoimaa, verkoston vipuvoimaa ja vaikuttamisen vetovoimaa. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenenä saat tueksesi laajan ja vaikutusvaltaisen elinkeinoelämän verkoston, edunvalvonnan, ajassa kiinni olevat tietopalvelut sekä markkinoiden monipuolisimmat koulutukset. Menesty kanssamme!