home check frame file logout arrow-circle-outline-left arrow-circle-outline-right arrow-left arrow-right chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up comment directory help-circle-outline login mail phone plus search user close facebook instagram twitter youtube linkedin2 check-colored frame-colored comment-colored directory-colored mail-colored user-colored plus-user-tag plus-user-tag-en

Kasvata myyntiä sisältömarkkinoinnilla

Asiakkaiden auttaminen ja kuunteleminen ovat yrityksille ensiarvoisen tärkeitä taitoja. Brändit, jotka tämän taitavat, kasvattavat liikevaihtoaan. Lue vinkit, joiden avulla rakennat asiantuntijuuttasi ja luot arvoa asiakkaillesi sisältömarkkinoinnin keinoin.

Herätä luottamusta asiantuntijuudella

Tiesitkö, että 89 % B2B-päättäjistä aloittaa ostopolkunsa verkosta? He etsivät verkon syövereistä ratkaisua ongelmaansa, tietoa tarjonnasta, arvosteluja, asiantuntijavideoita ja muuta asiaan liittyvää materiaalia. Miten saamme heidät uiskentelemaan juuri meidän verkkosivuillemme? Vastaus on: sisältömarkkinoinnilla.

Sisältömarkkinointi perustuu arvon luomiseen potentiaaliselle asiakkaallesi sisällön kautta. Hän saa sinulta tarvitsemaansa tietoa etsimästään aiheesta ja sinulla on mahdollisuus tuoda esiin omaa asiantuntijuuttasi kyseisestä aiheesta. Näin rakennat luottamusta, tunnettuutta sekä asiantuntijajohtajuutta, jotka lopulta johtavat myyntisi kasvuun. Sisältömarkkinointi on jatkuvaa ja johdonmukaista toimintaa. 

Tee brändisi näkyväksi 

71 % päättäjistä aloittaa hakunsa geneerisellä haulla brändihaun sijaan, joten he hakevat tuotetta tai palvelua, eivät sinua.

Kun potentiaalinen asiakas tekee tällaisia hakuja, yritys, joka luo tunnettuutta asiantuntijuudellaan, vie todennäköisesti kaupat tuntemattomamman tarjoajan nenän edestä.

Etkö itsekin tilaisi esimerkiksi kodinkuntotarkastajan palveluita mieluummin yritykseltä, jolla on paljon näkyvyyttä ja tietoa aiheesta, kuin tarjoajalta, jolta löydät hädin tuskin puhelinnumeron Google-haulla? Ensimmäinen vaihtoehto herättää enemmän luottamusta kuin jälkimmäinen, josta et käytännössä tiedä mitään.

Tutustu asiakkaan ostopolkuun

Asiakas kulkee ostopolullaan kolmen vaiheen läpi. Polku koostuu tietoisuus-, harkinta- sekä päätösvaiheista. Ensimmäisessä vaiheessa potentiaalinen asiakas tiedostaa, että hänellä on tarve, johon hän etsii tietoa. Toisessa vaiheessa hän kartoittaa keinoja ongelman ratkaisuun ja kolmannessa vertailee tarjoajia sekä hakee vahvistusta päätökselleen.

Sisältömarkkinoinnilla tuodaan asiakkaalle apua juuri silloin, kun hän sitä tarvitsee, oli hän missä vaiheessa ostopolkuaan tahansa. Tuottaaksesi juuri oikeaa materiaalia oikeaan vaiheeseen, sinun tulee asettaa tavoitteet toiminnallesi: kenelle teet sisältöä, millaista sisältö on ja mitä hyötyä sisällöstä on asiakkaallesi.

Millaista sisältöä

Tuottamasi sisältö voi olla blogikirjoitus, video, infograafi tai mikä tahansa sisältö, joka luo arvoa kuluttajalleen. Arvon määritys riippuu siitä, kuka hän on ja mitä sisältöä hän kuluttaa. Esimerkiksi kuluttajille suunnattu materiaali voi täyttää tarkoituksensa jo pelkästään viihdyttämällä, kun taas B2B-yrityksen blogikirjoitus tai video tuo kuluttajalleen tietoa, joka auttaa häntä menestymään työssään.

Miten ottaa opit käytäntöön

Mitä toimenpiteitä tämä tarkoittaa sinun yrityksellesi? Otetaan esimerkiksi taas kuntotarkastuspalvelut. Tarkoituksesi on lisätä brändisi tietoisuutta potentiaalisille asiakkaille, jotka ovat ostoprosessinsa alkupäässä etsimässä tietoa kuntotarkastuksista.

He ovat ehkä ostamassa omakotitaloa ja haluavat teettää tarkastuksen ennen suurta päätöstään. Asiakas tekee Google-haun ”luotettava kuntotarkastus”. Tässä vaiheessa yrityksellesi olisi lottovoitto näkyä haun kärjessä blogikirjoituksella, joka korostaa yrityksesi asiantuntijuutta, tai vaikkapa artikkelilla, jossa olisi mukana suosittelutarinoita.

Artikkelit ovat oiva tapa hankkia näkyvyyttä ja vahvistaa asiantuntijabrändiä. Voit esimerkiksi selvittää, mitkä ovat yleisimpiä yrityksesi tuotteita tai palveluita koskevia kysymyksiä ja kirjoittaa aiheesta artikkelin. 96 % B2B-ostajista etsii lisää tietoa alan mielipidejohtajilta.

Edellä mainitun esimerkin harkintavaiheeseen, joka on ehkä prosessin haastavin vaihe ja jonka on tarkoitus saatella henkilö päätösvaiheeseen kassan kautta, voisi ajatella koulutuksellista opasta. Opas voisi käsitellä vaikkapa asioita, joihin ostajan tulisi kiinnittää huomiota taloa ostaessaan.

Muista myös jakaa upeaa sisältöäsi

Tuottamasi sisältö voidaan jakaa sosiaalisen median kanavissa, kunkin kanavan vaatimusten mukaisesti muokattuna. Pyörää ei siis tarvitse keksiä uudestaan ja sisällön hyödyntäminen monipuolisesti kannattaa ja pitääkin tehdä.

Aina myynti ei synny niin virtaviivaisesti, kuin toivoisimme ja ostoprosessi ei mene suoraviivaisesti: henkilö näki sisällön, tuli verkkosivuillesi ja teki haluamasi toiminnon.

Aika prosessin alkumetreistä maaliviivalle voi olla pitkä ja monimuotoinen. Tähän sisältömarkkinointi antaa myös työkaluja. Kun olet saanut liikennettä verkkosivuillesi, pystyt rakentamaan kävijöistäsi uudelleen markkinointilistan ja hyödyntää sitä mainonnan ja automaation keinoin.

Mikäli kamppailet sisällön tuottamisen kanssa, voit aina kääntyä KauppakamariVerkon puoleen. Meiltä voi ostaa advertoriaaleja, joihin sisältyy ammattilaisen tekemä toimitustyö. Saat samalla myös näkyvyyttä verkossamme.

Seuraavassa blogissa käydään läpi, miten tuottamasi sisältö tavoittaa asiakkaasi.

Myös Festum Accounting Oy hankki lisää näkyvyyttä Jäsenprofiili+ -tilauksella.

Mainosta palvelussa »

Viimeisimmät

Digitaalinen markkinointi
Jäsenyritys bloggaa
Verkkonäkyvyys

Tiedon työntövoimaa, verkoston vipuvoimaa ja vaikuttamisen vetovoimaa. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenenä saat tueksesi laajan ja vaikutusvaltaisen elinkeinoelämän verkoston, edunvalvonnan, ajassa kiinni olevat tietopalvelut sekä markkinoiden monipuolisimmat koulutukset. Menesty kanssamme!