Liiketoiminnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää saada verkkosivustot ja markkinointi toimimaan yhteen liiketoiminnan tavoitteiden kanssa. Tämän päivän ihmiset viettävät enenevissä määrin aikaansa verkossa niin työ kuin vapaa-ajallaankin, joten verkkonäkyvyyden varmistaminen on yrityksille tärkeää. Lue millaisilla toimenpiteillä saat tehoja digitaaliseen markkinointiin.
Tarvitseeko myyntisi buustia, onko sinulla vaikeuksia tavoittaa potentiaalisia asiakkaita? Pitäisikö mennä verkkoon tekemään markkinointia? No kyllä pitäisi, sillä kilpailijasikin ovat todennäköisesti jo siellä. Nyt viimeistään olisi hyvä aika hioa digitaalisen markkinoinnin strategia kuntoon.
Tämän päivän potentiaaliset asiakkaasi ovat olleet verkon kautta tekemisissä tarjoamasi palvelun tai tuotteen kanssa jo useaan otteeseen, ennen kuin he ovat yhteydessä myyntihenkilöstöösi. Etkö haluaisi päästä vaikuttamaan, minkälaisen ennakkomielikuvan he yrityksestäsi saavat?
Voit aloittaa työsaran käymällä läpi kilpailijoitasi. Mitä he tekevät ja miten he viestivät verkossa ja millä termeillä? Mikä on sinun kulmasi suhteessa heihin? Mieti vastaukset kysymyksiin: Miksi yritykseni on olemassa ja keitä ovat asiakkaani?
Tämän jälkeen voit käydä läpi omaa toimintaasi. Kaiken online-bisneksen lähtökohtana on toimivat verkkosivut. Mitä digitaalisia toimenpiteitä teetkin, konversio syntyy verkkosivuillasi, joten sinun tulee määritellä, mitä haluat niiltä. Onko sivustojesi tarkoitus myydä, kerätä liidejä vai toimia informaatiolähteenä ja vahvistaa brändiäsi?
Verkkosivujen tulee palvella tavoitteitasi, ohjata käyttäjää tekemään toivomiasi toimenpiteitä sekä mitata oikeita asioita.
Digitaalisessa markkinoinnissa on laaja skaala työkaluja ja toimintamahdollisuuksia, jotka tulee valita tavoitteidesi mukaisesti. Onko tavoitteenasi esimerkiksi vahvistaa brändiäsi, sitouttaa, lisätä liikennettä sivuillesi, houkutella prospekteja ja konvertoida heidät leadeiksi, ajaa myyntiä jne.?
Esimerkiksi brändin tunnettuuskampanjassa sosiaalisen median hyödyntäminen toimii hyvin, kun taas myynnin lisäämisessä mainonnan keinot toimivat paremmin. Toimiva digitaalisen markkinoinnin strategia integroituu ympäri digitaalista maailmaa ja pysyy yhdenmukaisena läpi kanavien. Esimerkiksi uutiskirjeessäsi on linkki blogikirjoitukseesi ja/tai kehote (CTA eli Call To Action), joka johtaa sivustoltasi ladattavaan materiaaliin.
Vaikka mainonta ja markkinointi ovat ne verkkosivujen näkyvimmät toimenpiteet, toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta ei voi liikaa painottaa. Varmistathan siis, että sivustojesi mittaus on kauttaaltaan kunnossa. Verkkosivuanalytiikasta voit nähdä, mistä potentiaaliset asiakkaasi tulevat sivustoillesi ja mihin ne laskeutuvat. Jotta et päästä vierailijoita karkuun, optimoi nämä sivut ja tarjoa käyttäjille hyvä käyttökokemus. Verkkoanalytiikka kertoo sinulle myös, mikä toiminta on kannattavaa ja antaa vihjeitä, mitä voisit vielä kokeilla. Testaaminen kannattaa aina.
Ethän myöskään unohda, miten ihmisten käyttäytymismallit ovat muuttuneet lähivuosina. Kannamme mobiililaitteita mukanamme joka paikkaan, ja ihmehän se olisi, jos tämä ei näkyisi mobiilihakujen määrässä. Otathan myös tämän huomioon niin mainonnassasi kuin verkkosivujesi toteutuksessa.
Mitä tulee digitaaliseen markkinointiin sekä liiketoimintaasi, alan asiantuntijat löytyvät molemmista. Sinä loistat omassa liiketoiminnassasi, ja osaavan avun markkinointiin löydät alan ammattilaisilta. Nyt tiedät millaista osaamista lähteä etsimään, vaikkapa verkosta.
Seuraavassa blogissa ”Kuinka kasvattaa liiketoimintaa verkossa” avataan, miten sisältömarkkinoinnilla luodaan asiakasluottamusta.
Tiedon työntövoimaa, verkoston vipuvoimaa ja vaikuttamisen vetovoimaa. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenenä saat tueksesi laajan ja vaikutusvaltaisen elinkeinoelämän verkoston, edunvalvonnan, ajassa kiinni olevat tietopalvelut sekä markkinoiden monipuolisimmat koulutukset. Menesty kanssamme!