home check frame file logout arrow-circle-outline-left arrow-circle-outline-right arrow-left arrow-right chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up comment directory help-circle-outline login mail phone plus search user close facebook instagram twitter youtube linkedin2 check-colored frame-colored comment-colored directory-colored mail-colored user-colored plus-user-tag plus-user-tag-en

Näin onnistut digitaalisen markkinoinnin strategiassa

Liiketoiminnan kannalta on ensiarvoisen tärkeää saada verkkosivustot ja markkinointi toimimaan yhteen liiketoiminnan tavoitteiden kanssa. Tämän päivän ihmiset viettävät enenevissä määrin aikaansa verkossa niin työ kuin vapaa-ajallaankin, joten verkkonäkyvyyden varmistaminen on yrityksille tärkeää. Lue millaisilla toimenpiteillä saat tehoja digitaaliseen markkinointiin.

Tarvitseeko myyntisi buustia, onko sinulla vaikeuksia tavoittaa potentiaalisia asiakkaita? Pitäisikö mennä verkkoon tekemään markkinointia? No kyllä pitäisi, sillä kilpailijasikin ovat todennäköisesti jo siellä. Nyt viimeistään olisi hyvä aika hioa digitaalisen markkinoinnin strategia kuntoon.

Tämän päivän potentiaaliset asiakkaasi ovat olleet verkon kautta tekemisissä tarjoamasi palvelun tai tuotteen kanssa jo useaan otteeseen, ennen kuin he ovat yhteydessä myyntihenkilöstöösi. Etkö haluaisi päästä vaikuttamaan, minkälaisen ennakkomielikuvan he yrityksestäsi saavat?

Benchmarkkaa nettisivusi

Voit aloittaa työsaran käymällä läpi kilpailijoitasi. Mitä he tekevät ja miten he viestivät verkossa ja millä termeillä? Mikä on sinun kulmasi suhteessa heihin? Mieti vastaukset kysymyksiin: Miksi yritykseni on olemassa ja keitä ovat asiakkaani?

Tämän jälkeen voit käydä läpi omaa toimintaasi. Kaiken online-bisneksen lähtökohtana on toimivat verkkosivut. Mitä digitaalisia toimenpiteitä teetkin, konversio syntyy verkkosivuillasi, joten sinun tulee määritellä, mitä haluat niiltä. Onko sivustojesi tarkoitus myydä, kerätä liidejä vai toimia informaatiolähteenä ja vahvistaa brändiäsi? 

Verkkosivujen tulee palvella tavoitteitasi, ohjata käyttäjää tekemään toivomiasi toimenpiteitä sekä mitata oikeita asioita.

Määrittele tavoitteesi

Digitaalisessa markkinoinnissa on laaja skaala työkaluja ja toimintamahdollisuuksia, jotka tulee valita tavoitteidesi mukaisesti. Onko tavoitteenasi esimerkiksi vahvistaa brändiäsi, sitouttaa, lisätä liikennettä sivuillesi, houkutella prospekteja ja konvertoida heidät leadeiksi, ajaa myyntiä jne.?

Esimerkiksi brändin tunnettuuskampanjassa sosiaalisen median hyödyntäminen toimii hyvin, kun taas myynnin lisäämisessä mainonnan keinot toimivat paremmin. Toimiva digitaalisen markkinoinnin strategia integroituu ympäri digitaalista maailmaa ja pysyy yhdenmukaisena läpi kanavien.  Esimerkiksi uutiskirjeessäsi on linkki blogikirjoitukseesi ja/tai kehote (CTA eli Call To Action), joka johtaa sivustoltasi ladattavaan materiaaliin.

Varmista verkkosivujen toiminnallisuus

Vaikka mainonta ja markkinointi ovat ne verkkosivujen näkyvimmät toimenpiteet, toimivuutta ja tarkoituksenmukaisuutta ei voi liikaa painottaa. Varmistathan siis, että sivustojesi mittaus on kauttaaltaan kunnossa. Verkkosivuanalytiikasta voit nähdä, mistä potentiaaliset asiakkaasi tulevat sivustoillesi ja mihin ne laskeutuvat. Jotta et päästä vierailijoita karkuun, optimoi nämä sivut ja tarjoa käyttäjille hyvä käyttökokemus. Verkkoanalytiikka kertoo sinulle myös, mikä toiminta on kannattavaa ja antaa vihjeitä, mitä voisit vielä kokeilla. Testaaminen kannattaa aina.

Älä unohda mobiiliulottuvuutta

Ethän myöskään unohda, miten ihmisten käyttäytymismallit ovat muuttuneet lähivuosina. Kannamme mobiililaitteita mukanamme joka paikkaan, ja ihmehän se olisi, jos tämä ei näkyisi mobiilihakujen määrässä. Otathan myös tämän huomioon niin mainonnassasi kuin verkkosivujesi toteutuksessa.

Mitä tulee digitaaliseen markkinointiin sekä liiketoimintaasi, alan asiantuntijat löytyvät molemmista. Sinä loistat omassa liiketoiminnassasi, ja osaavan avun markkinointiin löydät alan ammattilaisilta. Nyt tiedät millaista osaamista lähteä etsimään, vaikkapa verkosta.

Lyhyt muistilista

  • Mieti mikä tekee sinun yrityksestäsi erinomaisen ja kuka tai ketkä ovat asiakkaitasi.
  • Määrittele mikä on sivustojesi olemassa olon tarkoitus. Palveleeko sivustosi tavoitteistasi, opastaako se käyttäjiä toimimaan halutulla tavalla ja mitataanko sivustoilla oikeita asioita?
  • Määrittele markkinoinnillesi tavoite ja huolehdi, että kaikki viestintäkanavasi puhaltavat yhteen hiileen ja viestisi pysyy yhdenmukaisena.
  • Ota verkkoanalytiikka avuksesi, jotta saisit lisää vierailijoita sivuillesi ja nostetta liikevaihtoosi.
  • Huomioi mobiililaitteiden käyttäjät niin verkkosivujesi suhteen kuin mainonnassakin.

Seuraavassa blogissa ”Kuinka kasvattaa liiketoimintaa verkossa” avataan, miten sisältömarkkinoinnilla luodaan asiakasluottamusta.

Myös KTI Kiinteistötieto Oy hankki lisää näkyvyyttä Jäsenprofiili+ -tilauksella.

Mainosta palvelussa »

Viimeisimmät

Digitaalinen markkinointi
Jäsenyritys bloggaa
Verkkonäkyvyys

Tiedon työntövoimaa, verkoston vipuvoimaa ja vaikuttamisen vetovoimaa. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenenä saat tueksesi laajan ja vaikutusvaltaisen elinkeinoelämän verkoston, edunvalvonnan, ajassa kiinni olevat tietopalvelut sekä markkinoiden monipuolisimmat koulutukset. Menesty kanssamme!