Asiakkaat ovat lähes päivittäin vuorovaikutuksessa eri yritysten ja organisaatioiden kanssa verkossa, jossa asioinnin toivotaan olevan helppoa, miellyttävää ja sujuvaa monin tavoin. Verkkosivujen käyttäjäkokemusta (eng. User Experience, lyh. UX) parantamalla voidaan saavuttaa kannattavuutta liiketoimintaan ja parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Verkkosivut ovat monille asiakkaille helpoin tapa tutustua yritykseen ja sen palveluihin, ollen siten usein ensimmäinen kontaktipiste yrityksen ja asiakkaan välillä. Verkkopalvelujen hyvästä käyttäjäkokemuksesta on tullut yrityksille kilpailuetu – mitä sujuvampaa ja miellyttävämpää asioiminen verkossa on, sitä tyytyväisempiä käyttäjät (jotka ovat usein myös asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita) ovat.
Huonolla käyttäjäkokemuksella taas voi olla negatiivisia vaikutuksia mielikuvaan, jonka käyttäjät saavat yrityksestä. Mikäli sivusto ei ole teknisesti toimiva, helppo käyttää, sisältö ei ole selkeä tai käyttäjä ei löydä etsimäänsä, voi kokemuksilla olla vaikutusta myös ostopäätökseen.
Käyttäjäkokemus digitaalisten palvelujen ominaisuutena liittyy moniin teknisiin, visuaalisiin, sisällöllisiin ja tunnepitoisiin seikkoihin. Sen vaikutus ei kuitenkaan rajoitu pelkästään digitaaliseen maailmaan, vaan yrityksen ydintoimintoihin saakka – erityisesti asiakaskokemukseen. Käyttäjäkokemus-käsitteen kehittäjä, tietojenkäsittelytieteen professori Don Norman ja käytettävyysasiantuntija Jakob Nielsen määrittelevätkin käyttäjäkokemuksen hienosti:
”Käyttäjäkokemus käsittää kaikki näkökulmat loppukäyttäjän vuorovaikutuksessa yrityksen, sen palvelujen ja tuotteiden kanssa.”
Käyttäjäkokemuksen kehittämisen keskiössä ovat tietysti verkkosivun tai -palvelun käyttäjät, jotka parhaiten tietävät ja osaavat kertoa sen, mitä he digipalvelulta toivovat. Kokemus on aina yksilöllinen, ja siihen liittyy vahvasti tunnepitoisia tekijöitä. Jotta pystymme tarjoamaan käyttäjille parempia kokemuksia, palvelua on aina tarpeen pyrkiä katsomaan asiakkaan silmin. Empatian merkitys ja hyödyntäminen käyttäjäkokemuksen kehittämisessä onkin hyvin suuri.
Verkkosivujen modernin ja laadukkaan visuaalinen ilmeen avulla voidaan luoda positiivista mielikuvaa, mutta sivuille ei kuitenkaan päädytä ihastelemaan sen ulkoasua, vaan etsimään sieltä hyödyllistä sisältöä tai tarpeellisia tuotteita ja palveluja. Siksi monet sisällölliset seikat verkkosivustoilla ovat erityisen tärkeässä roolissa.
Vaikka käyttäjätutkimuksen tekemisellä ja käyttäjätiedolla on erittäin suuri painoarvo digipalveluja kehitettäessä, voidaan verkkosivujen käyttäjäkokemusta parantaa monin tavoin käyttäjälähtöisesti ilman laajempaa tutkimusta – ja jo pienilläkin toimenpiteillä on positiivisia vaikutuksia.
Seuraavat seikat huomioimalla parannat käyttäjien kokemusta ja asiointia sivustollasi:
Lisää digi- ja asiakaspalveluosaamista voit kartuttaa kauppakamarin koulutuksissa ja KoulutusOnline-palvelussa.
Tiedon työntövoimaa, verkoston vipuvoimaa ja vaikuttamisen vetovoimaa. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenenä saat tueksesi laajan ja vaikutusvaltaisen elinkeinoelämän verkoston, edunvalvonnan, ajassa kiinni olevat tietopalvelut sekä markkinoiden monipuolisimmat koulutukset. Menesty kanssamme!