Yrityshistoria
Glitterin perustaja Sven-Axel Svensson avasi 70-luvulla pienen tupakkakaupan Söderköpingiin. Eräänä päivänä sisään astui nainen, joka kysyi, myytiinkö kaupassa kaulakoruja. Silloin syntyi ajatus korujen tukkukaupasta. Vuonna 1992 Sven-Axel kehitti tukkuliiketoimintaansa ja avasi aivan ensimmäisen oman Glitter-myymälänsä, josta Glitter-myymäläketju sai alkunsa. Vuonna 1999 Sven-Axel menehtyi ja sijoitusyhtiö KF Invest osti yrityksen.
Vuonna 2004 Glitterin osti ruotsalainen Bergendahl & Son AB -konserni, joka on Bergendahl-Mylonopoulosin perheen kolmannessa ja neljännessä polvessa omistama kauppatalo. Jälleen kerran Glitteristä oli tullut perheyritys. Konserni on maan viidenneksi suurin vähittäiskauppakonserni.
Vuonna 2020 Glitterillä on noin 165 myymälää neljässä maassa.
Glitterin ympäristötyö ja sosiaalinen vastuu
Ympäristö ja sosiaalinen vastuu ovat konsernin perusarvoja. Otamme vastuun siitä, miten liiketoimintamme vaikuttaa ihmisiin ja ympäristöön, mikä on edellytys sille, että voimme kasvaa kannattavasti.
Glitter International AB ottaa vastuun siitä, miten tuotteet valmistetaan. Kaikkia Glitterin markkinoimien ja myymien tuotteiden valmistuksen kanssa työskenteleviä ihmisiä pitää kohdella oikeudenmukaisesti, ja heillä on oltava normaalit työolosuhteet. Toimittaja varmistaa, että näitä ehtoja noudatetaan sen omissa tiloissaan ja alihankkijoiden tiloissa. Glitter International AB:n vaatimuksia toimittajillemme ja alihankkijoillemme ovat muun muassa hyvät työolot, syrjintäkielto, ammatillinen yhdistymisvapaus, lapsityövoiman käytön kielto, hyvä työympäristö, palkat, työaika ja vakuutukset.
Glitter International AB:n työntekijöillä ja asiantuntijoilla on oikeus milloin tahansa vierailla toimittajien ja alihankkijoiden tiloissa tarkastaakseen nykyiset työolot ja tutkiakseen ehtojen noudattamista.
Meillä on pitkä kokemus korualalta. Olemme näinä aikoina kehittäneet myös ympäristöystävällisen ja kustannustehokkaan logistiikkajärjestelmän, jossa suurin osa pitkän matkan kuljetuksistamme hoidetaan meriteitse.
Paremman ympäristön edistämiseksi myymälöiden, toimistojen ja varastojen tulee tietenkin lajitella jätteet (muovi, paperi, palava, palamaton jne.) asianmukaisesti. Kannustamme koko henkilöstöämme olemaan aktiivisia ympäristötyössään työpaikallaan ja esim. ehdottamaan parannuksia. Kun matkustamme, valitsemme ensisijaisesti ympäristötietoisen matkustamisen.
Glitterin käytännesäännöt (Code of conduct) ja BSCI
Glitter on ollut vuodesta 2007 lähtien jäsenenä BSCI:ssä, Business Social Compliance Initiative -aloitteessa, joka on vapaaehtoinen voittoa tavoittelematon Brysselissä toimiva järjestö, jolla on oma koodinsa riskimaiden tehtaiden sosiaaliseen kontrolliin.
Alla on esimerkkejä BSCI:n käytännesääntöjen kattavuudesta:
Tiedon työntövoimaa, verkoston vipuvoimaa ja vaikuttamisen vetovoimaa. Helsingin seudun kauppakamarin jäsenenä saat tueksesi laajan ja vaikutusvaltaisen elinkeinoelämän verkoston, edunvalvonnan, ajassa kiinni olevat tietopalvelut sekä markkinoiden monipuolisimmat koulutukset. Menesty kanssamme!